FAQ

1. Info - Besökare

Du som besöker oss är välkommen under våra öppettider. Har du några frågor eller förslag är du mer än välkommen att prata med oss på plats eller maila till oceanhamnenart@gmail.com Gäller det beställningar på målningar eller särskilda önskemål förs en dialog om beställningens genomförande samt leveranstid. Vi har tillgång till toalett samt en plats för besökare med bebisar som behöver blöjbyte.


2. Info  - Utställare

Under utställningsperioden är galleriet larmat och skyddat via Svenska larm där brandlarm samt tillgång till fria väktarutryckningar finns om detta skulle vara aktuellt. Varje konstnär ansvarar för att ha en egen försäkring för sina verk dock är galleriet försäkrat enligt lag på firmatecknare (Yildiz Ilgar) och det innebär stöld och dylikt gäller företagarens verk. VG Läs Villkor nedan med viktig och nödvändig info inför utställningen.

3. Info - Målarkursdeltagare

1: Bokning samt betalning av kurs görs av kursdeltagaren senast 14 dagar före kursperiod, meddela oss vid bekräftad bokning om ni vill betala med swish eller få faktura (skriva något om när man ska avboka senast?). Om avbokning sker efter betalning återbetalas ej kostnaden då vi måste kunna planera för kursdeltagare och ge andra möjligheten att delta, däremot kan man då ändra datum till senare kursperiod om förhinder uppstår.

2: Galleriet täcker inte personskador eller skador på personliga föremål till följd av inbrott, skadegörelse eller annan händelse utan det är kursdeltagaren som måste ha en egen försäkring som täcker olycksfall och förlust. Kursdeltagaren kan bli ersättningsskyldig under kursperioden om skador uppstår på inventarier pga grav oaktsamhet eller medveten handling.

3: All stöd polisanmäls utan undantag.

4: Om kursledaren är sjuk vid något tillfälle förskjuts kursen en vecka framåt. Kurstillfällen som är betalade efterlevs. Om Kursledaren pga personliga skäl eller liknande stället in kursen betalas ersättningen tillbaka till kursdeltagaren.

4. Villkor vid Utställning

  1. Oceanhamnen Art Gallery har full rätt att välja utställare när förfrågan om bokning sker. Vi älskar variation och är mottagliga för det mesta men accepterar inte material som enligt lag kan anses vara hets mot folkgrupp. Vi önskar transparens i vårt samarbete och ser fram emot utställningarna.
  2. Utställaren ska betala fakturan för uthyrning av vägg/lokal senast 21 dagar efter bekräftad bokning oavsett hur långt fram i tiden konstnären vill boka det året. Detta för att vi inte ska behöva visa veckor som bokade om konstnären får förhinder eller vill boka om sina veckor. Om avbokning sker efter betalning återbetalas ej kostnaden då vi måste kunna planera för utställningarna och ge andra konstnärer rätt besked om tillgången till lokalen. Detta gäller även om man bokar och betalar flera veckor i förväg innan aktuell bokning, därför önskar vi att du som bokar och får detta bekräftat vill/kan ställa ut. Om du däremot önskar nytt datum pga sjukdom eller förhinder försöker vi naturligtvis ändra om så gott det går framåt. Vi accepterar endast delbetalningar vid större arrangemang eller om det är en återkommande utställare. Vi tillåter inte andrahandsuthyrning.
  3. Vi kan inte garantera försäljning men ser värdet i att vara aktiv som konstnär! 
  4. Konstnären tar ansvar över att ha en egen försäkring under utställningen. Vi har mycket gott skydd av lokalen och verken med larm via Svenska alarm och har fria väktarutryckningar samt brandskydd. Galleriet täcker inte personskador eller skador på utställarens enskilda verk eller egendom till följd av inbrott, skadegörelse eller annan händelse utan det är utställaren som måste ha en egen försäkring som täcker olycksfall och förlust. Ut­ställaren kan bli ersättningsskyldig under utställningsperioden om skador uppstår på inventarier pga grav oaktsamhet eller medveten uppsåt.
  5. All stöld polisanmäls utan undantag.
  6. Utställaren ska lämna konst inför utställning antingen söndag efter stängning, eller måndag enligt överenskommelse. Likaså ska hämtning vara någon av dessa dagar om inget annat kommits överens om. Vi ser till att färdiga och nya utställare inte är på plats samtidigt. · Utställaren ansvarar för att tavlornas hängen sitter ordentligt och att inramningen är korrekt gjord så att konstverken hålls stabila.
  7. Om galleristen är sjuk försöker vi lösa det med utställningsersättare eller liknande som hjälper konstnärerna på plats. Om galleristen pga personliga skäl eller liknande ställer in utställningen utan att erbjuda nytt datum betalas utställningsavgiften tillbaka till utställaren, undantag vid tillämpning av (Forse majure) eller konkurs.
  8. Tillgång till handikapptoalett, och litet kök finns som kan delas med oss på galleriet.
  9. Forse majeure - "Det gäller en extern händelse som ingen av parterna har någon del i eller kontroll över. - Händelsen är onormal eller var oförutsebar vid kontraktstillfället. - Händelsen medför ett oöverstigligt hinder för leverantören att fullfölja sina åtaganden helt eller delvis." Källa: https://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla-till-samhallsviktig-verksamhet/krisberedskapsaspekter-i-offentliga-kontrakt/force-majeure--att-reglera-oforutsebara-handelser/ 



3. Villkor & Integritetspolicy vid Beställning

  1. Ansvarig konstnär och firmatecknare Yildiz Ilgar - Verksam med enskild firma samt moms-registrerad för företagsbeställningar.
  2. Beställning - När du har slutfört din beställning får du en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen hittar du alla uppgifter om dina produkter samt prissammanställning. Även information om leveransadress och övrig info kring beställningen. Om något inte stämmer med orderbekräftelsen eller du vill ändra något annat du snabbast möjligt samma dag kontakta mig via e-post till oceanhamnenart@gmail.com
  3. Produktinformation - Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats. Vi stävar efter att ha god fotokvalité på våra produkter samt visa upp produkterna så korrekt som möjligt men vi kan tyvärr inte garantera att bilderna återger produkternas exakta utseende i färg och struktur då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm och upplösning när vi laddar upp men också hos hos beställaren.
  4. Leverans Leveranstiden är mellan 3-7 dagar om beställningen skickas via fraktbolag. Om order ska hämtas på galleriet gäller överenskommelse om bokad tid, helst inom samma vecka. Beställningar som läggs på helger hanteras tidigast nästkommande vardag. Om förseningar i leveransen skulle uppstå kontakta oss på e-postadress oceanhamnenart@gmail.com. Allt som skickas är försäkrat upp till värdet på beställningen via fraktbolaget om inget annat anges.
  5. Priser - Alla priser är i SEK och är med inklusive moms på antingen 6% (böcker), 12% (konst) eller 25% (tjänster & tryck). Vi reserverar oss för prisändringar pga leverantör, felinmatning i prislistan och förbehåller oss rätten att justera priserna utifrån index. Varorna betalas alltid innan leverans vid beställning för privatpersoner. Företag har även tillgång till faktura.
  6. Ångerrätt -  Du som kund har en lagstiftad ångerrätt på 14 dagar från det att du har tagit emot varan. Om du ångrar dig eller vill ändra delar av ett köp behöver du meddela detta snarast. Meddelandet ska skickas till oceanhamnenart@gmail.com. Du behöver meddela dina uppgifter samt ordernummer och meddela vilka varor som returneringen gäller. Vid minsta tveksamhet eller fråga är det bättre att maila en gång för mycket eller ringa. 
  7. Ångerrätten gäller inte när - Specialbeställd produkt såsom porträtt, familjebilder, egendom och liknande som har målats efter dina särskilda önskemål och inte kan vara av köpintresse för någon annan kund. Ångerrätten gäller heller inte vid tjänster som har fullgjorts, exempelvis målarkurser, företagsbeställning på genomförd kurs med företages personal el kollegor.
  8. Retur -  Du ska senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet skicka tillbaka produkterna till oss. Du står för returfrakt och leverans, varorna ska vara i ursprungsskick och ska därför skickas skyddat och välpaketerat. Om varan skulle ha blivit skadad på grund av fraktbolagets hantering är den försäkrad och vi er ber därför om att ta foto på paketet för att hävda försäkringsrätten.
  9. Skada - Vi förbehåller oss rätten att dra av en viss summa motsvarande värdeminskningen i relation till varans ursprungliga värde vid skadad produkt. 
  10. Ansvar från vår sida - Vi tar inget ansvar för skador på varor som uppstår av kundens hantering eller medveten uppsåt, likaså inte heller på skador som kan uppstå på själva produkten (all material och varumärken som används på målningar meddelas innan köp) eller på indirekta skador på grund av själva produkten.
  11. Reklamation - Vi kontrollerar alla produkter mycket noggrant innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad ser vi till att åtgärda detta utan kostnad. Vi måste alltid föra en dialog när du kontaktar oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara, meddela oss och beskriv defekten omedelbart när en brist upptäcks vid leveransen. Meddelandet ska skickas till oceanhamnenart@gmail.com. Du behöver meddela dina uppgifter samt ordernummer och meddela vilka varor som skadan gäller. Vid minsta tveksamhet eller fråga är det bättre att maila en gång för mycket eller ringa. Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig samt står för returen vid godkänd retur i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi har rätt till att neka en reklamation om det visar sig att varan håller rätt standard och beställaren hör av sig efter de lagstadgade 14 dagarna.
  12. Ändringar Allmänna Villkoren - Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren, vilka ses som accepterade vid en genomförd beställning.
  13. Force Majeure - Vi accepterar inget ansvar för förseningar eller fel som uppstår av omständigheter utanför företagets möjligheter att påverka. Detta kan handla om brand, krig, myndighetsbeslut, men också utebliven leverans från leverantör pga konkurs eller organisatoriska problem.
  14. Personuppgifter - Genom att handla hos på Oceanhamnen Art accepterar du gällande dataskyddspolicy (GDPR) och vår behandling av dina personuppgifter och IP-adress. Vi värnar om kundernas integritet och samlar inte in mer information än nödvändigt för att genomföra och via fraktbolag leverera din beställning samt för att kunna ha en bokföringsgrund i den enskilda firman gentemot skatteverket. Detta innefattar namn/efternamn, adress, telefonnummer, e-post samt köphistorik. Vi säljer aldrig dina uppgifter och skickar inte heller dina uppgifter vidare utan rättslig grund och relevans. 
  15. Tvist - I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företaget och kunden har du som kund möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (eller motsvarande för ett annat EU-land än Sverige). Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande instans.

Oceanhamnen Art Gallery